TOYA - Kodeks etyki

TOYA

Kodeks etyki Grupy Kapitałowej

W Grupie Kapitałowej TOYA przywiązujemy wagę do prowadzenia działalności i budowania zaufania klientów z poszanowaniem powszechnie obowiązujących przepisów prawa i etycznych praktyk prowadzenia biznesu.

Dlatego tak ważną rolę odgrywa u nas kultura Compliance – działanie w zgodności z prawem i rekomendacjami organów nadzoru. Każda spółka wchodząca w skład Grupy Kapitałowej TOYA jest zobowiązana do przestrzegania przepisów kraju, w którym prowadzi działalność.

Wpis 1

Kodeks Etyki został stworzony w oparciu o ustalenia zawarte m.in. w Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka oraz Wytycznych OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych, w tym zasady i prawa określone w ośmiu podstawowych konwencjach wskazanych w Deklaracji Międzynarodowej Organizacji Pracy dotyczących podstawowych zasad i praw w pracy oraz zasady i prawa określone w Międzynarodowej karcie praw człowieka, jednak główną podstawą definiowania zasad postępowania w nim zawartych są wartości Grupy Kapitałowej TOYA.

Wyznawane przez Grupę Kapitałową TOYA wartości to przewodnie zasady, stanowiące rdzeń etycznego i odpowiedzialnego podejścia do biznesu zarówno indywidualnych pracowników, jak i całej organizacji:

Wpis 2
  • Odpowiedzialność – bierzemy odpowiedzialność za codzienne zadania, nasze produkty oraz otoczenie.
  • Zorientowanie na rozwój i zysk – wierzymy, że rozwój i osiąganie dobrych wyników finansowych wprost proporcjonalnie przełoży się na pozytywny wpływ na otaczające nas środowisko i interesariuszy.
  • Klientocentryczność – w centrum naszych działań zawsze znajdują się nasi klienci. Dokładamy wszelkich starań, aby budować z nimi relacje oparte na zaufaniu i lojalności.
  • Innowacyjność – jesteśmy ambitni, na bieżąco staramy się odpowiadać na potrzeby rynku i szukamy przewag konkurencyjnych.

Wiemy, że nie możemy odnieść się do każdego wyzwania, z którym przyjdzie zmierzyć się adresatom tego Kodeksu Etyki. Chcemy jednak, aby wartości wyznawane przez Grupę Kapitałową TOYA zawsze przyświecały podejmowaniu decyzji, a postanowienia Kodeksu były traktowane jako wskazówki etycznego postępowania.

Szanowni Państwo,
Grupa Kapitałowa TOYA, dzięki nieustannemu rozwojowi asortymentu oraz bieżącemu reagowaniu na trendy rynkowe, zdobywa zaufanie coraz szerszego kręgu klientów. Staliśmy się jednym z liderów na rynku dystrybucji i sprzedaży narzędzi, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Powyższe było możliwe między innymi dzięki organicznemu rozwojowi Grupy Kapitałowej TOYA, w skład której wchodzą TOYA S.A. z siedzibą we Wrocławiu (spółka dominująca), TOYA Romania S.A. z siedzibą w Bukareszcie, YATO Tools (Shanghai) Co., Ltd. z siedzibą w Szanghaju oraz YATO Tools (Jiaxing) Co., Ltd. z siedzibą w Baibu Town.

Prowadzimy działalność o globalnym zasięgu. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu wiemy, że sukces i przyszłość Grupy Kapitałowej TOYA nierozerwalnie wiążą się z decyzjami podejmowanymi przez nas wszystkich. Naszą ambicją jest, aby aktywność organizacji charakteryzowała się jednolitymi i uniwersalnymi normami etycznymi, a zgodne z wartościami postępowanie stanowiło znak rozpoznawczy Grupy Kapitałowej TOYA na każdym rynku, na którym jesteśmy obecni.

W Kodeksie Etyki ujęliśmy najważniejsze zasady przyświecające działalności, poczynając od poszanowania praw człowieka, poprzez dbałość o środowisko, aż do zgodności z obowiązującym prawem i standardami rynkowymi. Kodeks Etyki stanowi drogowskaz dla codziennej pracy oraz pomoc w bieżącym podejmowaniu decyzji. Jednocześnie Kodeks Etyki jest wyrazem zaangażowania Grupy Kapitałowej TOYA w zrównoważony rozwój i troskę o otaczający nas świat, którego wszyscy jesteśmy częścią.

Wierzymy, że przykład idzie z samej góry. Do przestrzegania zasad Kodeksu Etyki zobowiązani są wszyscy pracownicy Grupy Kapitałowej TOYA bez wyjątku – członkowie Zarządów, managerowie, kierownicy, jak i specjaliści oraz wszystkie inne osoby związane z naszą organizacją. Bardzo ważne dla nas jest, żeby osoby wchodzące w skład kadry zarządzającej pokazywały swoim zachowaniem i decyzjami, że nasze wartości nie są tylko pustymi deklaracjami, ale stanowią rdzeń Grupy Kapitałowej TOYA.

Zachęcamy również wszystkich innych uczestników rynku, w tym przede wszystkim naszych klientów oraz interesariuszy, do działania zgodnie z postanowieniami Kodeksu Etyki.

  • wszystkie osoby pracujące w Grupie Kapitałowej TOYA, bez względu na zajmowane stanowisko czy formę współpracy

Chcemy, żeby opisane w Kodeksie Etyki wartości stanowiły fundament postępowania dla wszystkich osób zaangażowanych w działalność Grupy Kapitałowej TOYA. Wszyscy powinniśmy kierować się tymi zasadami w codziennej pracy oraz w kształtowaniu relacji zarówno wewnątrz Grupy Kapitałowej TOYA, jak i w kontaktach z osobami spoza niej, tj. dostawcami, klientami oraz pozostałymi interesariuszami. Postępowanie zgodnie z wartościami Grupy Kapitałowej TOYA z jednej strony ma na celu wzmocnienie zaufania klientów i innych uczestników rynku do naszej organizacji, a z drugiej pomoc w utrzymaniu przyjaznego miejsca pracy pozbawionego wykluczenia i dyskryminacji.

  • kontrahenci i dostawcy Grupy Kapitałowej TOYA

Zasady postępowania Grupy Kapitałowej TOYA chcemy również kierować do naszych dostawców, abyśmy wspólnie, w ramach jednego łańcucha, mogli dążyć do osiągnięcia najwyższych standardów postępowania. Mamy nadzieję, że wyznawane przez nas wartości znajdą również odzwierciedlenie w postępowaniu naszych dostawców i kontrahentów. Oczekujemy, że podmioty te zobowiążą się do przestrzegania niniejszego Kodeksu Etyki.

  • pozostali interesariusze

Przedstawione w Kodeksie Etyki zasady są istotne również w budowaniu relacji poza organizacją, dlatego są one deklaracją w stosunku do wszystkich naszych interesariuszy. Jesteśmy firmą odpowiedzialną społecznie, która priorytetowo traktuje budowanie partnerskich relacji z różnymi grupami interesariuszy. Publikując Kodeks Etyki wskazujemy, jak istotne dla nas jest przestrzeganie wymienionych w nim wartości i zasad oraz wyznaczanie sobie ambitnych celów. Wierzymy, że te wartości kształtują się również w oparciu o ścisłą współpracę z naszymi klientami, akcjonariuszami i pozostałymi uczestnikami rynku. Kodeks Etyki stanowi odzwierciedlenie naszego dążenia do zrównoważonego rozwoju, poszanowania prawa, ochrony środowiska. Wyznacza normy i najlepsze praktyki, jakie stosujemy w prowadzeniu odpowiedzialnej i etycznej działalności biznesowej.

Zdajemy sobie sprawę z tego, że naszym najbardziej wartościowym kapitałem jest człowiek. Chcemy stworzyć inkluzywną kulturę pracy, wspierającą takie cechy jak otwartość, kreatywność, innowacja, satysfakcja i wyrażanie siebie. Dbamy o to, żeby wszyscy pracownicy Grupy Kapitałowej TOYA czuli się w pracy bezpiecznie, a tworzone między nami relacje były jednocześnie profesjonalne i przyjazne. Wszyscy powinniśmy traktować siebie nawzajem z szacunkiem i życzliwością, bez względu na istniejące między nami różnice. Wychodzimy z założenia, że dzięki temu praca będzie nie tylko obowiązkiem, ale również pasją. 

Co jest dla nas ważne? 

1. Równe traktowanie i szanowanie praw pracowników

Dążymy do zapewnienia równych szans i sprawiedliwego traktowania naszych pracowników, bez względu na ich pochodzenie, przekonania, klasę społeczną, płeć, orientację seksualną, wiek, stan cywilny, czy niepełnosprawność. Szanujemy prawo do prywatności oraz wolność zrzeszania się.

Dbamy o równe traktowanie wszystkich osób, zarówno przy nawiązywaniu czy rozwiązywaniu stosunku pracy, jak i przy decydowaniu o awansach oraz wynagrodzeniach. Oceniamy współpracowników i kandydatów do pracy według ich cech i kwalifikacji mających bezpośredni związek z ich zawodowymi kompetencjami.

2. Brak pracy przymusowej i pracy dzieci

Nie akceptujemy pracy przymusowej czy pracy dzieci. Przedsiębiorstwa należące do Grupy Kapitałowej TOYA i ich pracownicy są zobowiązani do przestrzegania wszystkich przepisów prawa kraju, w którym pracują.

3. Bezpieczeństwo fizyczne

Bezpieczeństwo naszych pracowników jest niezwykle ważne. Nie jesteśmy w stanie zagwarantować środowiska całkowicie pozbawionego ryzyka, ale dokładamy starań, aby zachować jak najwyższe standardy bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zapewniamy pracownikom szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, jak również środki ochrony indywidualnej niezbędne do utrzymania bezpieczeństwa fizycznego, natomiast zgłoszenia dotyczące naruszeń z tego zakresu traktujemy z najwyższym priorytetem.

Pracujemy odpowiedzialnie – nie możemy narażać współpracowników na sytuacje niebezpieczne. Nie tolerujemy spożywania alkoholu lub innych substancji psychoaktywnych w miejscu pracy, tak samo jak pozostawania pod ich wpływem w trakcie wykonywania swoich obowiązków.

4. Brak molestowania i mobbingu

Każdy pracownik ma prawo do pracy w zdrowym środowisku wolnym od wszelkich form wrogości i dręczenia uznanych za niezgodne z przepisami prawa i zwyczajami kraju, w którym Grupa Kapitałowa TOYA prowadzi działalność.

Niedopuszczalne są jakiekolwiek formy mobbingu, molestowania, molestowania seksualnego czy dyskryminacji, w szczególności ze względu na płeć, wiek, stanowisko, wykształcenie, orientację seksualną, wyznanie, pochodzenie rasowe lub etniczne, niepełnosprawność, światopogląd czy przynależność do organizacji pracowniczych, a wszelkie przejawy zachowania noszącego znamiona dyskryminacji będą zwalczane. Jakiekolwiek przypadki złamania powyższych zasad powinny być natychmiast zgłaszane do przełożonych lub pracowników komórki zarządzającej zasobami ludzkimi.

Molestowanie i mobbing odnoszą się do szeregu nieakceptowalnych zachowań i praktyk lub ich groźby, zarówno jednorazowych, jak i powtarzających się, których celem, skutkiem lub prawdopodobnym skutkiem jest szkoda fizyczna, psychiczna, seksualna lub ekonomiczna.

Molestowanie seksualne oznacza werbalne lub niewerbalne niechciane, nieracjonalne lub uwłaczające godności zachowanie odnoszące się do płci pracownika.

5. Doskonalenie umiejętności

Wiemy, że najlepsze wyniki osiągniemy tylko dzięki nieustannemu rozwojowi, dlatego zapewniamy pracownikom, niezależnie od miejsca wykonywania pracy, wieku, płci i stanowiska, dostęp do szkoleń (zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych) w celu ciągłego doskonalenia ich umiejętności i poszerzania wiedzy przez cały okres zatrudnienia.

6. Komunikacja z pracownikami

Grupa Kapitałowa TOYA dokłada wszelkich starań, żeby komunikacja między pracownikami a pracodawcą była na jak najwyższym poziomie. Dążymy do przestrzegania obowiązków informacyjnych przewidzianych w przepisach prawa obowiązujących w państwach, w których mają siedziby przedsiębiorstwa wchodzące w skład Grupy Kapitałowej TOYA. Wierzymy, że współpraca z pracownikami i danie pola do wyrażenia konstruktywnej krytyki ma duży potencjał wzmocnienia Grupy Kapitałowej TOYA, ale tylko dzięki zastosowaniu wysokiego poziomu komunikacji i otwarcia na punkt widzenia drugiej strony. Dialog i poszanowanie obu stron są narzędziami niezbędnymi do osiągnięcia najlepszych rezultatów i dojścia do rozwiązań kompromisowych, satysfakcjonujących wszystkich uczestników.

Nie mniej istotne są dla nas pomysły i inicjatywy naszych pracowników, dotyczące zarówno sfery biznesowej (np. ulepszenie procesu), jak i okołobiznesowej (np. aktywności promujące integrację czy zaangażowanie w lokalne społeczności), dlatego zachęcamy do dzielenia się nimi z przełożonymi.

Kultura Compliance wynika bezpośrednio z naszych wartości, a jej wdrażanie w organizacji to proces wymagający zaangażowania ze strony naszych interesariuszy. Sukces naszej organizacji zależy w znacznym stopniu od tego, czy działanie Grupy Kapitałowej TOYA cechuje się uczciwością oraz poprawnością pod względem etycznym.

Co jest dla nas ważne?

1. Reakcja na zmieniające się otoczenie prawne

Aktywnie prowadzimy działania mające zapewnić bieżące monitorowanie zmieniającego się otoczenia prawnego i dostosowujemy się do tych zmian oraz przeprowadzamy szkolenia pracowników w ich zakresie. Takie starania wpływają nie tylko na optymalizację procesów, ale również na wzmacnianie relacji z klientami i ciągłą poprawę jakości oferowanych przez nas produktów.

2. Zasady ładu korporacyjnego

Istotnym elementem kultury Compliance jest również odpowiednie zarządzanie ryzykiem braku zgodności, w czym wspierają nas zasady ładu korporacyjnego. Pomagają nam one utrzymać dobre relacje z interesariuszami, na podstawie tych zasad tworzymy zwartą i spójną strukturę organizacyjną oraz zapewniamy efektywne i skuteczne systemy kontroli wewnętrznej.

Dążymy do najwyższych standardów zarządczych w całej organizacji. Spółki zależne działają w oparciu o wspólne wartości dla całej Grupy Kapitałowej TOYA przy poszanowaniu prawa państw w których mają siedzibę. Odpowiednie zarządzanie i transparentność wzmacniają nasz wizerunek w oczach interesariuszy, klientów oraz wszystkich innych osób i podmiotów zainteresowanych naszą działalnością.

3. Regularne kontrole wewnętrzne i zewnętrzne

Wdrażamy i ulepszamy praktyki kontroli wewnętrznej oraz systemy zarządzania. Na bieżąco identyfikujemy największe ryzyka występujące w kontekście działalności Grupy Kapitałowej TOYA i dokładamy starań, aby je minimalizować. Kierując się globalnym doświadczeniem organizacji, odpowiedzialnie podchodzimy do biznesu i ograniczamy sytuacje, w których mogą wystąpić niechciane incydenty.

Dokonywane transakcje podlegają regularnej autoryzacji, a ponadto podejmujemy starania, aby minimalizować ryzyko nadużyć finansowych i nieautoryzowanych operacji. Dzięki wewnętrznym kontrolom finansowym oraz audytom zewnętrznym mamy pewność, że nasze sprawozdania finansowe zostały sporządzone w sposób prawidłowy i zgodny ze stanem rzeczywistym. Dlatego w ramach Grupy Kapitałowej TOYA przyjęliśmy szereg procedur regulujących różne aspekty naszej działalności.

4. Ochrona danych osobowych i informacji poufnych

Grupa Kapitałowa TOYA dokłada należytych starań w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu zabezpieczenia systemów informatycznych oraz przeszkolenia naszych pracowników z zakresu bezpiecznego przetwarzania informacji poufnych, w tym danych osobowych. Tym samym zapewniamy zgodność z przepisami z zakresu bezpieczeństwa informacji obowiązującymi w danym kraju.

Mamy świadomość, że bezpieczne przetwarzanie danych osobowych wzmacnia komfort osób fizycznych – bez względu na to, czy są naszymi klientami, ich przedstawicielami, czy też naszymi pracownikami. Informacje poufne, takie jak dane klientów i dostawców, umowy, informacje marketingowe i finansowe, cenniki, plany marketingowe i biznesplany, strategie, prognozy, budżety, prace badawcze, procedury, zgłoszenia patentowe, proces badań i rozwoju, specyfikacje, know-how, formaty, plany, szkice, rysunki, modele, próbki produktów, odkrycia i ulepszenia oraz wszelkie inne informacje, procedury lub dokumenty stanowią ważne aktywa Grupy Kapitałowej TOYA, istotne dla zapewnienia wyników organizacji i przewagi konkurencyjnej.

Dążymy do tego, aby wszystkie osoby zaangażowane w naszą działalność dbały o bezpieczeństwo danych poufnych. Nie jest dopuszczalne rozpowszechnianie ich wśród osób nieuprawnionych do dostępu do takich informacji, nawet jeśli są naszymi współpracownikami. Dbamy o to, aby chronić dane stanowiące tajemnicę naszego przedsiębiorstwa w zakresie wymaganym przez prawo danego państwa.

Jako świadoma organizacja wiemy, że korupcja i konflikt interesów są dużym wyzwaniem w obrocie gospodarczym. Zachowania noszące te cechy utrudniają postęp i innowację oraz powodują, że decyzje podejmowane są w oparciu o niemerytoryczne przesłanki. Grupa Kapitałowa TOYA nie uzależnia działalności od przyjmowania lub wręczania jakichkolwiek korzyści w zamian za preferencyjne traktowanie. Wierzymy, że jedynym słusznym podejściem jest uczciwość i tego oczekujemy od naszych pracowników, dostawców, kontrahentów i pozostałych interesariuszy.

Co jest dla nas ważne?

1. Przeciwdziałanie praktykom korupcyjnym

Przeciwstawiamy się jakimkolwiek praktykom noszącym znamiona łapówkarstwa i korupcji. Mamy świadomość tego, że postępowanie korupcyjne pracowników lub partnerów handlowych jest karalne, zaburza konkurencyjność i prowadzi do uszczerbku na majątku i reputacji Grupy Kapitałowej TOYA. Okazujemy uczciwość w naszych relacjach, zarówno z przedstawicielami administracji, jak i klientami oraz kontrahentami. Udzielamy świadczeń naszym partnerom handlowym, klientom i innym zewnętrznym podmiotom jedynie w ramach prawnie dozwolonych warunków handlowych oraz zdefiniowanych norm. W każdym kraju, w którym prowadzimy działalność, stosujemy się do obowiązujących przepisów prawa oraz dobrych praktyk biznesowych.

PRZYKŁAD
Pytanie: Zbliża się okres świąteczny i chcę przekazać klientowi drobny upominek. Co powinienem wiedzieć i jak się do tego przygotować?
Odpowiedź: Wręczanie prezentów jest standardowym i dobrze widzianym zachowaniem, które ma na celu wzmocnienie naszej relacji z klientem. Należy jednak kierować się przyjętymi w spółce zasadami dotyczącymi przeciwdziałania korupcji oraz kręgiem kulturowym klienta, żeby prezent nie został uznany jako próba wręczenia korzyści majątkowej oraz żeby nikogo nie uraził.

2. Unikanie konfliktów interesów

Przez konflikt interesów rozumiemy znane nam okoliczności, które mogą doprowadzić do powstania sprzeczności między interesem Grupy Kapitałowej TOYA lub osoby z nią powiązanej a obowiązkiem działania w sposób rzetelny, z uwzględnieniem najlepiej pojętego interesu naszych klientów i interesariuszy. Konflikt interesów zagraża obiektywizmowi w wykonywanej pracy, a tym samym może doprowadzić do złamania przepisów prawa lub poniesienia straty przez naszą organizację. Dokładamy wszelkich starań, by identyfikować takie sytuacje oraz zarządzać nimi w sposób zgodny z przepisami prawa oraz dobrymi praktykami biznesowymi kraju, w którym prowadzimy działalność.

PRZYKŁAD
Pytanie: Jeden z naszych klientów zwleka z opłaceniem faktury. Okazuje się, że główną księgową tego klienta jest moja dobra koleżanka ze studiów. Czy mogę obsługiwać tego klienta?
Odpowiedź: Taka sytuacja nosi znamiona konfliktu interesów. Możesz nie mieć obiektywnego spojrzenia na działania naszego klienta, a tym samym występuje prawdopodobieństwo podjęcia nieadekwatnych decyzji, które mogą narazić nas na straty – np. mogłabyś wstrzymać się z wysłaniem monitu lub wezwania do zapłaty w obawie przed negatywną reakcją ze strony swojej koleżanki. Klienta powinna obsługiwać osoba z nim niepowiązana.

Klient jest w centrum naszej uwagi. Odpowiedzialność za klienta, to również odpowiedzialność za produkt, jego jakość i bezpieczeństwo. Przywiązujemy wagę zarówno do designu produktu jak i jego funkcjonalności. Wszystko po to, aby zyskać zaufanie naszych klientów. Zachowanie zgodne z niniejszym Kodeksem Etyki stanowi wyraz najwyższego szacunku do naszych klientów.

Co jest dla nas ważne?

1. Troska o jakość

Dążymy do tego, aby dostarczać naszym klientom produkty o najwyższej jakości, bezpieczne i niezawodne. Dokładamy starań, aby w najwyższym możliwym stopniu eliminować ryzyko tego, że nasze produkty mogłyby niekorzystnie oddziaływać lub stanowić zagrożenie dla zdrowia, bezpieczeństwa oraz majątku naszych klientów lub osób trzecich.

Staramy się spełniać oczekiwania i potrzeby klientów przy jednoczesnym przestrzeganiu przepisów prawa. Zapewniamy zgodność oferowanych towarów ze wszystkimi wymaganymi normami dotyczącymi zdrowia i bezpieczeństwa konsumenta. Dzięki współpracy z zaufanymi dostawcami mamy możliwość obserwowania naszych produktów we wszystkich fazach cyklu ich życia.

2. Rozwój, poszerzanie i ulepszanie asortymentu

Naszym celem nie jest rewolucja, lecz ewolucja. Ciągle dążymy do rozwoju naszych produktów, przy jednoczesnym zapewnieniu ich bezpieczeństwa i najwyższej jakości.

Grupa Kapitałowa TOYA analizuje trendy rynkowe pod kątem zapotrzebowania zgłaszanego przez klientów. Staramy się odpowiadać na potrzeby rynku, niezależnie od tego czy chodzi o sektor narzędzi, ręcznych czy też zaawansowanych elektronarzędzi przeznaczonych do specjalistycznego zastosowania.

Chcemy, aby użytkownicy końcowi tych produktów mogli znaleźć w naszej ofercie narzędzia, które będą odpowiadały ich oczekiwaniom, a jednocześnie spełniały wszystkie przewidziane w poszczególnych krajach wymogi prawne co do jakości i sposobu wykonania.

3. Etyka w działaniach sprzedażowych i marketingowych

Dokładamy starań, aby nasze strategie marketingowe były prowadzone zgodnie z przyjętymi standardami rynkowymi i wartościami Grupy Kapitałowej TOYA. Nie dopuszczamy marketingu, który wprowadza w błąd lub zawiera nieprawdziwe informacje. Chcemy, żeby nasze działania umożliwiły klientom podejmowanie świadomych decyzji zakupowych, dlatego dostarczamy im rzetelnych, możliwych do zweryfikowania i jasnych informacji, w tym m.in. dotyczących cen, składu, bezpiecznego użytkowania, oznaczeń środowiskowych, konserwacji, przechowywania oraz sposobu postępowania z produktem po zakończeniu jego cyklu życia.

Jesteśmy otwarci na współpracę z organami państwowymi w celu zapobiegania i zwalczania nieuczciwych praktyk rynkowych.

4. Prawa konsumentów

Grupa Kapitałowa TOYA dąży do ścisłego przestrzegania przepisów dotyczących praw konsumentów obowiązujących w Unii Europejskiej i w poszczególnych krajach, w których prowadzi swoją działalność.

Z zaangażowaniem walczymy o pozyskanie nowych klientów i utrzymanie satysfakcji obecnych. Mamy świadomość, że bez poszanowania ich praw nie moglibyśmy zbudować pozytywnej relacji klientów z naszymi markami. Dążymy do zapewnienia ciągłej kontroli działalności pod kątem zgodności z regulacjami dotyczącymi praw konsumentów. Monitorujemy rekomendacje organów odnoszące się do obszarów naszej aktywności i reagujemy na zmieniające się środowisko regulacyjne.

Zależy nam na tym, aby wszelkie informacje dotyczące oferty sprzedażowej były transparentne. Naszą wartością jest dbałość o klientów na każdym etapie użytkowania produktów znajdujących się w ofercie Grupy Kapitałowej TOYA. Zapewniamy obsługę posprzedażową na jak najwyższym poziomie. Jesteśmy świadomi tego, jak istotna dla klientów jest możliwość sprawiedliwego, prostego, terminowego, efektywnego i pozasądowego rozwiązywania sporów oraz skorzystania z mechanizmów odszkodowawczych bez ponoszenia niepotrzebnych kosztów czy obciążeń. Zapewniamy odpowiednie kanały i mechanizmy zgłaszania uwag do oferowanych przez organizację produktów oraz procedury rozpatrywania takich zgłoszeń.

Bycie właścicielem silnych marek o globalnym zasięgu to nie tylko zaszczyt, ale również ogromna odpowiedzialność. Jesteśmy świadomi tego, że nasze funkcjonowanie wywiera wpływ na otoczenie. Bierzemy odpowiedzialność za ryzyka i szanse wynikające z prowadzonej działalności, staramy się ograniczyć jej negatywne skutki i wzmocnić pozytywy, które mogą z niej wyniknąć.

Co jest dla nas ważne?

1. Odpowiedzialność za wpływ

Produkty oferowane przez Grupę Kapitałową TOYA są dostępne dla klientów na niemal wszystkich kontynentach. Jesteśmy międzynarodową organizacją świadomą swojej roli na światowym rynku. Operowanie w środowisku wielokulturowym i współpraca z kontrahentami z różnych szerokości geograficznych jest dla nas wartością dodaną, która wpływa na nieustanny organiczny rozwój.

Wiemy, że jesteśmy odpowiedzialni za identyfikację i adekwatną ocenę skutków naszej pracy, dlatego tak ważne dla nas jest prowadzenie jej w sposób etyczny i zrównoważony. Staramy się zapobiegać negatywnym skutkom naszej działalności, a jeśli wystąpią – w możliwie największym stopniu je minimalizować.

Na bieżąco śledzimy zmieniające się otoczenie geopolityczne i dostosowujemy procesy do aktualnej sytuacji związanej m.in. ze współpracą z państwami, organizacjami lub osobami, na które nałożono sankcje międzynarodowe.

2. Uczciwa konkurencja

Jednym z najważniejszych elementów utrzymania zdrowej i zrównoważonej gospodarki jest działanie w zgodzie z przepisami i zasadami uczciwej konkurencji. Grupa Kapitałowa TOYA prowadzi działalność w myśl przepisów oraz rekomendacji organów ochrony konkurencji obowiązujących w krajach, w których jesteśmy obecni. Z naszą konkurencją rywalizujemy kierując się zgodnością z prawem i przyjętymi wartościami etycznymi. Piętnujemy jakiekolwiek zachowania mające na celu zawieranie porozumień łamiących te zasady, a wśród partnerów biznesowych i pozostałych interesariuszy promujemy uczciwość oraz szacunek we wzajemnych relacjach.

Dostawcy mają kluczowe znaczenie dla naszej działalności. Uznajemy ich ciężką pracę i zaangażowanie w ciągłe doskonalenie produktów. Rozumiemy, że dobra wzajemna współpraca musi być oparta na mocnych podstawach, a takimi są dla nas wartości wyznawane przez nas. Grupa Kapitałowa TOYA przestrzega wysokich norm etyki biznesu i uczciwości i wymaga od swoich dostawców zaangażowania w przestrzeganie uznanych standardów etycznych i praktyk biznesowych, w tym wynikających z międzynarodowych dokumentów takich jak Wytyczne OECD dla przedsiębiorstw wielonarodowych.

Co jest dla nas ważne?

1. Konkurencyjność dostawców

Wspieramy konkurencyjność naszych dostawców w sposób zgodny z prawem, celem osiągnięcia wspólnych korzyści biznesowych. Chcemy, aby dobór dostawców odbywał się na zasadach konkurencyjności, po porównaniu cen, jakości, parametrów i przydatności oferowanych produktów. Dokonujemy transparentnego oraz uczciwego wyboru w oparciu o obiektywne kryteria, zarówno finansowe, jak i pozafinansowe (np. zgodność z wartościami Grupy Kapitałowej TOYA).

2. Przestrzeganie praw człowieka

Chcemy, żeby nasi partnerzy biznesowi powielali wyznawane przez nas wartości. Każdy dostawca jest zobowiązany do poszanowania praw człowieka, w tym do zapewnienia uczciwych warunków pracy. W szczególności, oczekujemy, że każdy nasz dostawca:

  • nie będzie dyskryminować pracowników ze względu na ich płeć, kolor skóry, pochodzenie, wyznanie, niepełnosprawność, przynależność do związków, przekonania polityczne czy orientację seksualną, a także będzie przestrzegać wszelkich właściwych przepisów w zakresie zakazu dyskryminacji w miejscu pracy;
  • będzie szanować prawa pracowników w zakresie swobody zrzeszania się;
  • nie będzie zatrudniać pracowników pod przymusem ani pracowników odbywających karę więzienia do pracy wbrew ich woli;
  • będzie wynagradzać pracowników uczciwie i przestrzegać lokalnych przepisów w sprawie wynagrodzeń i/lub postanowień układów zbiorowych, a w przypadku ich braku – będzie wynagradzać pracowników w taki sposób, aby wynagrodzenie zaspokajało przynajmniej ich podstawowe potrzeby;
  • będzie przestrzegać przepisów i regulacji krajowych dotyczących czasu pracy, płac i zarobków oraz świadczeń pracodawcy;
  • nie będzie tolerować wykorzystywania dzieci do pracy w żadnym obszarze swojej działalności;
  • zapewni bezpieczne i zdrowe warunki pracy wszystkim swoim pracownikom.

3. Otwarty dialog i weryfikowalność

Ambicją organizacji jest prowadzenie otwartego dialogu ze swoimi dostawcami w celu dzielenia się najlepszymi praktykami z zakresu zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa i współpracy ze swoimi interesariuszami.

Zachęcamy naszych dostawców do przestrzegania polityk mających na celu zapobieganie, łagodzenie, naprawę rzeczywistego i potencjalnego wpływu, przeciwdziałanie ryzyku i wykorzystywanie szans dotyczących zrównoważonego rozwoju.

Jawność działania i sprawna komunikacja z interesariuszami stanowią kluczową wartość dla naszej organizacji. Udostępniane przez nas dane odzwierciedlają fakty istotne dla różnych grup interesariuszy, zapewniając im rzetelny wgląd w naszą działalność.

Co jest dla nas ważne?

Przestrzegamy regulacji dotyczących prawidłowego prowadzenia ksiąg rachunkowych i składania sprawozdań finansowych. Nasza sprawozdawczość jest zgodna z odpowiednimi przepisami krajowymi oraz standardami rachunkowości: jest kompletna, poprawna, terminowa i zgodna z odpowiednimi systemami.

Grupa Kapitałowa TOYA w odpowiednim czasie ujawnia rzetelne informacje na temat podstawowych kwestii dotyczących jej działalności, w tym m.in. struktury organizacyjnej, sytuacji finansowej, wyników, własności i nadzoru.

Chcemy, żeby zaangażowanie lokalne przejawiało się we wszystkich naszych działaniach. Jako międzynarodowa organizacja przykładamy wagę do tego, jaki wpływ mamy na lokalną społeczność.

Co jest dla nas ważne?

Jesteśmy stabilnym pracodawcą, zatrudniającym setki wykwalifikowanych specjalistów. W jak największym możliwym zakresie staramy się zatrudniać pracowników lokalnych, dzięki czemu przyczyniamy się do zmniejszania poziomu bezrobocia i do powiększenia dobrobytu miejscowych społeczności.

Jesteśmy częścią społeczeństwa i chcemy partycypować w jego życiu. Angażujemy się w projekty społeczne, edukacyjne i kulturowe korespondujące z naszymi wartościami. Szanujemy regionalne obyczaje, dążymy do jak najściślejszej współpracy zarówno z lokalnymi władzami, jak i uczelniami wyższymi oraz organizacjami pozarządowymi. Grupa Kapitałowa TOYA wspiera wszystkich swoich pracowników w zakresie wolontariatu lub podejmowania innych inicjatyw społecznych.

Stosujemy uczciwe i terminowe rozliczenia podatkowe we wszystkich miejscach, w których prowadzimy działalność, dzięki czemu przykładamy się do rozwoju tych krajów i regionów.

Wiemy, jak istotne dla naszych interesariuszy i nas samych jest środowisko. Naszą działalność prowadzimy w zgodzie z przepisami normującymi zasady ochrony środowiska, na bieżąco dostosowujemy się do ich zmian.

Co jest dla nas ważne?

Wprowadzamy rozwiązania, które minimalizują negatywny wpływ Grupy Kapitałowej TOYA na środowisko naturalne, jak np. redukcja ilości wytworzonych odpadów czy korzystanie z ekologicznych środków transportu. Racjonalnie korzystamy z energii elektrycznej i zasobów naturalnych.

Dokładamy starań, żeby oferowane przez nas produkty spełniały ekologiczne potrzeby naszych klientów, a wraz z kontrahentami szukamy sposobów ekologicznej produkcji i dystrybucji.

Angażujemy się w projekty mające na celu kształtowanie proekologicznych nawyków związanych z pozbywaniem się zużytych i niepotrzebnych przedmiotów, które powstają w gospodarstwach domowych, firmach, instytucjach czy placówkach handlowych.

Wiemy, że nie ma możliwości przewidzenia i opisania w Kodeksie Etyki wszystkich sytuacji, w których napotkamy trudności natury etycznej. Ważne jest, żebyśmy nie wahali się prosić o pomoc i radę w chwilach zwątpienia.

Warto pamiętać, że działanie wbrew naszym wartościom szkodzi całej organizacji, dlatego w dobrej wierze należy zgłaszać każdą sytuację łamania postanowień Kodeksu Etyki, jeżeli tylko będziemy świadkami takiego zdarzenia lub dowiemy się o nim.

Dla pracowników Grupy Kapitałowej TOYA osobą pierwszego kontaktu zawsze powinien być bezpośredni przełożony. Kwestie dotyczące zgodności należy dodatkowo skonsultować z pracownikami komórki Compliance, a pracownicze – z pracownikami komórki zarządzania zasobami ludzkimi. Pracownicy mogą również skorzystać z zewnętrznego kanału zgłaszania naruszeń wskazanego poniżej.

Każda ze spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej TOYA tworzy kanały do przyjmowania i analizowania wszystkich zgłoszeń dotyczących naruszenia Kodeksu Etyki. Każda ze spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej TOYA udostępnia zgłaszającym lokalny kanał, który w jak największym stopniu będzie odpowiadał potrzebom i oczekiwaniom interesariuszy.

Zgłoszenia należy dokonać osobiście lub przez wysłanie wiadomości e-mail na adresy:

Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń są zobowiązane do utrzymania wszystkich otrzymanych informacji (w tym danych osobowych zgłaszającego) w poufności. Zgłoszenia można dokonać anonimowo.

Pobierz Kodeks

Więcej o TOYA